Nieuw Caledonie, deel 2 - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van langegj - WaarBenJij.nu Nieuw Caledonie, deel 2 - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van langegj - WaarBenJij.nu

Nieuw Caledonie, deel 2

Blijf op de hoogte en volg

04 November 2012 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Woensdag 31 oktober
Binnenlandse vlucht vandaag van 40 minuten naar Lifou, 1 van de 4 'Loyalty-eilanden'. Wordt op het vliegveld opgehaald door Philippe van mijn accomodatie in We, de hoofdplaats van het eiland. Het hotel ligt schitterend aan de Baie de Chateaubriand: hagelwit zandstrand en een azuurblauwe lagune, heb er een bungalow met uitzicht hierop, wat wil je nog meer? Eigenlijk plan was om hier 2 dagen te blijven en nog 1 dag naar een ander eiland, Ouvea, te gaan dat nog paradijselijker schijnt te zijn. Maar...alle accomodaties zijn daar volgeboekt, zelfs de dame van mijn hotel gaat aan het bellen, maar kan niets meer regelen. Nou ja, nog wel iets: eventueel een extra nacht in een andere accomodatie want ook zij zitten het hele weekend vol. Dus maar weer eens naar een kantoor van Air Caledonie. Gelukkig is er nog 1 plaats op de vroegste vlucht van zaterdagmorgen, dus alles maar omgeboekt.
Wandel het dorp (eigenlijk links en rechts van de hoofdweg wat gebouwen en winkels) door en ga terug naar het hotel. Relax daar de rest van de dag.

Donderdag 1 november
Ontbeten aan de lagune en een halve dagtour naar het noorden van het eiland geboekt. Philippe is de gids en we bezoeken het huis van de Chef van Wetr, het noordelijke district. Ook mogen we een kijkje nemen in de traditionele hut die op zijn terrein staat en die nog regelmatig gebruikt wordt om in te slapen of voor ceremoniele doeleinden. We bezoeken nog een kerk, 2 zeer mooie baaien en een kappelletje, Notre Dame de Lourdes, boven op een heuvel met uitzicht op Baie de Jinek. Daar zien we een groot cruiseschip liggen en als we terugrijden zwermen de vooral Australiers uit over het gebied. Vervolgens een vanille-plantage bezocht, erg leuk en we mogen vanille-thee proeven en uit een vakkundig opengehakte cocosnoot drinken, smaakt goed!! Als laatste gaan we naar de cliffs van Jokin met azuurblauwe baai inclusief koraalrif, wederom erg mooi! Raak aan de praat met een zeer aardige Fransman uit Strasbourg en een Belgisch stel uit Bastogne. De tour duurt langer dan gepland (Island time). 's middags ga ik zwemmen in de lagune en een beetje 'uitrusten' aan het strand. Klets tijdens het diner verder met de Fransman over reizen, hij heeft zo'n 170 landen van de wereld gezien en spreekt 4 talen. Makkelijk, we switchen dus van Frans naar Duits en af en toe naar Engels. Erg leuk!

Vrijdag 2 november
Nu een tour van een halve dag naar het zuiden van het eiland geboekt, de enige mede-passagiers zijn nu het Belgische stel, Albert en Michelle. Philippe is alweer de gids. We beginnen bij de plaatselijke markt. De locals zijn supervriendelijk, de meesten komen gedag zeggen en een hand geven. Verder gaan we nog naar een beeldhouwerij, de geboorteplaats van Philippe en 2 zeer mooie baaien met dito zandstrand! We eindigen waar de verharde weg ophoud, de cliffen van Xodre in het zuidoosten.
Terug in het hotel lunch ik aan de lagune en wordt dan naar mijn nieuwe accomodatie gebracht. Deze is ook vol voor de nacht en de mensen zijn ook hier supervriendelijk! Doe niet veel hier, ff relaxen aan het kleine zandstrand, diner en vroeg naar bed, moet er ook weer vroeg uit.

Zaterdag 3 november
Om 6.00 richting vliegveld, wordt aan de balie al met mijn naam aangesproken door de medewerker nog voordat ik iets van documenten overhandigd heb. Later snap ik wel waarom: de overige passagiers zijn allemaal locals. Het weer is geweldig, kan nog wat mooie foto;s vanuit de lucht maken. Aangekomen in Noumea ga ik nog even naar het kantoor van Air Caledonie voor eventuele restitutie van de geannuleerde vluchten en neem de bus naar hetzelfde hotel als eerder deze week. De receptioniste lacht me al toe, als ze me ziet. Heb dezelfde kamer met uizticht op de lagune. Lunch aan de lagune en relax voor de rest van de dag wat aan het strand en zwembad.

Zondag 4 november
Wordt bij het ontbijt enthousiast begroet door Marie, die uit Lifou komt, en wil horen hoe ik het heb gehad: geweldig dus! Superaardige vrouw, die gastvrouw in de ontbijtzaal is! Wandel naar het ontbijt langs het strand van Anse Vata en Baie de Citrons, leg onderweg een paar keer aan en breng de rest van de dag door aan het strand en zwembad van het hotel, op mijn gemak het OR-studiemateriaal doornemend ;-)

  • 05 November 2012 - 17:03

    Yvke:

    Ik ben echt jalours op je....Veel plezier nog!

  • 05 November 2012 - 21:05

    Didi:

    Ha lange,

    Ziet er weer aardig uit volgens mij kom je wel "relaxed" terug als ik de dagen lees.

    Nog een fijne tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Caledonië, Nouméa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2014

Brisbane & Port Vila

09 November 2012

Wallis en Nieuw Caledonie (Grande Terre Nord)

04 November 2012

Nieuw Caledonie, deel 2

30 Oktober 2012

Nieuw Caledonie, deel 1

20 April 2012

Cairns

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1368
Totaal aantal bezoekers 67198

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: