Brisbane & Port Vila - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van langegj - WaarBenJij.nu Brisbane & Port Vila - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van langegj - WaarBenJij.nu

Brisbane & Port Vila

Blijf op de hoogte en volg

20 Oktober 2014 | Vanuatu, Port Vila

Zondag 12 oktober
Aangekomen in Brisbane, weer is perfect: 25 graden en zon! Pak de Airtrain naar Central en loop vandaar naar mijn hotel. Ingecheckt en daarna aan de wandel door het CBD, vooral in Queen Street is het vrij druk. Wandel de brug over naar Southbank Parklands, een oase van wandelpaden, tropische tuinen, zwembaden, een strandje en terrassen. Ook hier is het erg druk. Vermaak me prima en besluit na enkele uren de gratis City Ferry te nemen voor een rondvaart over Brisbane River. Mooie uitzichten en aan het begin van de avond leg ik weer aan en wandel naar mijn hotel.

Maandag 13 oktober
De Airtrain naar het vliegveld genomen en vanaf daar in iets meer dan 2 uur naar Port Vila, Vanuatu gevlogen. Het weer is hier minder, het regent en zal dat tot 's nachts doen. De lachende en vriendelijke gasten van de transferbus (just leave your money here with us) brengen me naar mijn hotel/resort. Ingecheckt en maar meteen een Tusker Beer gepakt. Wandel wat rond en eet een hapje. Ga door de regen niet veel meer doen.

Dinsdag 14 oktober
Doe een Circle Island Tour met wederom vriendelijke tourguides. Het reisgezelschap bestaat uit 6 Australiers (waarvan 4 met Vanuatu roots), 4 Engelsen, waarvan er 2 al meer dan 20 jaar in Auckland wonen en ikzelf. Eerste stop is de Blue Lagoon, een waterhole met zeer helder water waar we dan ook even kunnen zwemmen. Volgende stop is Eton Beach waar we wat versnaperingen krijgen aan de zeer mooie lagune. Klets wat met de Engelsen/Aucklanders, zeer aardige mensen! Dan op naar Epao Village waar de chief ons uitlegt geeft over de historie en stammen van Vanuatu. Als laatste moeten we nog enkele gewassen planten die de stammen in hun levensonderhoud voorzien. De meeste dorpen/stammen zijn namelijk zelfvoorzienend in hun levensonderhoud. Bij de volgende stop krijgen een tocht over de rivier in een traditionele ' outrigger canoe', erg leuk! Ook krijgen een hapje, klaargemaakt in een ondergrondse oven en ik moet zeggen: het smaakt erg goed! De lunchstop is bij le Mare aan Bamboo Beach, een erg goede lunch op een (wederom) schitterende locatie aan de lagune. Klets wat met het Australisch stel, ze blijken uit de buurt van Melbourne te komen en hebben donderdag dezelfde vlucht als ik. Dan op naar Emua Village waar we een rondleiding door het dorp krijgen. Ze bakken daar zelf een eigen brood omdat dat goedkoper is dan naar de stad te rijden. De vrouwen zijn ondertussen het avondmaal aan het bereiden, op traditionele wijze, gewikkeld in grote bladeren die gestoomd worden in een ondergrondse oven. Als laatste krijgen we weer wat te eten: gebakken banaan en cocosnootmelk begeleid door muziek en dans: geweldig! WW2 museumpje is de volgende stop, overblijfselen gevonden op het strand en in zee zijn hier tentoongesteld, al zijn het voornamelijk bier en colaflesjes uit die tijd. Laatste stop van de dag is Survivor Beach waar we nog kunnen snorkelen, maar ik beperk me, net als de meesten, tot releaxen, met thee en de koekjes. Rond 18.00 ben ik terug in het hotel, avondeten en niet niets meer doen verder.

Dinsdag 15 oktober
Het regent 's ochtends, dus ik houd het maar op een relaxdag in het resort vandaag. 's middags komt de zon door, ga een beetje rondwandelen op het aanliggende eiland en in een hangmat aan de lagune liggen ;-)

  • 20 Oktober 2014 - 11:19

    Yvonne:

    Wordt weer een mooi reisje! Veel plezier!!!

  • 20 Oktober 2014 - 11:52

    Ome Dik Tante Ria:

    Hoi Gert-Jan, klinkt weer als vanouds, geniet ervan!! We geven het door aan je pa!
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vanuatu, Port Vila

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2014

Brisbane & Port Vila

09 November 2012

Wallis en Nieuw Caledonie (Grande Terre Nord)

04 November 2012

Nieuw Caledonie, deel 2

30 Oktober 2012

Nieuw Caledonie, deel 1

20 April 2012

Cairns

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 4253
Totaal aantal bezoekers 67104

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: