Nieuw Caledonie, deel 1 - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van langegj - WaarBenJij.nu Nieuw Caledonie, deel 1 - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van langegj - WaarBenJij.nu

Nieuw Caledonie, deel 1

30 Oktober 2012 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Zaterdag 27 oktober en zondag 28 oktober
Vertrokken vanaf Schiphol voor een lange zit naar Sydney met slechts 1 uur en 20 minuten tussenstop in Singapore. Maar alles verloopt vlekkeloos, heb zelfs in Singapore nog wat tijd over omdat de gates vrij dicht bij elkaar liggen. Kom zondag om 18.00 plaatselijke tijd in Sydney aan en ben nog nooit zo snel door de douane heen gekomen. Sta in iets meer dan uur vanaf de gate in mijn hotel aan Darling Harbour. heb een kamer met uitzicht op Darling Harbour (net als de vorige keer), geweldig! Ben vrij moe, wordt dus douchen en naar bed.

Maandag 29 oktober
Vroeg uit de veren om weer naar het vliegveld te gaan, sta om 6.00 al op het station om de trein te pakken. Vlieg 2,5 uur van Sydney naar Noumea, de hoofdstad van Nieuw Caledonie, dat onder de overzeese gebieden van Frankrijk valt. Een vrijwel volle vlucht, mede 'veroorzaakt' door een nieuwe lichting Gendarmes die in Nieuw Caledonie gaan dienen. Aangekomen valt meteen de relaxte sfeer op, het weer is fantastisch, 27 graden en zon. Neem de shuttlebus naar de hoofdstad en wordt bij mijn hotel afgezet. Heb een kamer met balkon en uitzicht op de lagune, helemaal top! ff korte broek en slippers aan en de stad in, moet nog wat regelen met de vliegtuigmaatschappij waar ik de binnenlandse vluchten mee vlieg. Moet nog 1 vlucht omboeken, dat blijkt geen probleem te zijn, maar er is wel iets met de betaling: of ik de volgende dag naar het vliegveld wil gaan om het daar te regelen: geen probleem. Ga de binnenstad te voet verkennen, alles loopt min of meer in blokken, dus dat is gemakkelijk. Bezichtig de drukke Place de Cocotieres, Musee de Ville en neem de bus terug richting hotel. Nog even aan het strand van de zonsondergang genoten, gaan eten en slapen.

Dinsdag 30 oktober
Bijtijds aan het ontbijt en met de bus naar het vliegveld gegaan. Daar alles nog een keer uitgelegd, papieren laten zien en ze zouden alles nog een keer nakijken. Nu met de bus naar Tjibaou Cultural Centre gegaan, dat het leven van voormalig (en omgebrachte) Kanakenleider Jean-Marie Tjibaou weergeeft. Plus een inzicht geeft in de historie, het leven en de kunst van de Kanaken (oorspronkelijke bevolking). Ook staan er 3 traditionele hutten van de verschillende delen (Noord, Zuid en de eilanden), erg interessant allemaal. Ben helaas te laat voor een traditionele dansvoorstelling van de Kanaken, die is helemaal volgeboekt. Na een paar uur rondgewandeld te hebben, neem ik de bus terug richting hotel. Het weer is wederom fantastisch, 28 graden en zon, dus ik besluit eerder uit te stappen en via de kustweg terug te lopen. Erg mooie uitzichten op de baai en lagune! Zie in de lagune 2 Bounty-eilandjes, waar de bootjes de dagjesmensen terug aan varen zijn. Droom even weg op een bankje aan de lagune: wat is het leven toch slecht ;-) Ga naar het hotel, relax op het balkon onder het genot van een pilsener en ga een hapje eten in het restaurant. Krijg complimenten van de staf dat mijn Frans vrij aardig is (als ze maar niet te snel praten, haha). Morgen ga ik naar de Loyalty-Islands, eilanden die aan de Oostkant van het hoofdeiland liggen en die schijnen erg mooi te zijn! Ben benieuwd!

• 30 Oktober 2012 - 14:38

Yvke:

Dat snap ik dat je zo door de douane bent, die denken: daar komt die Lange weer aan:) Veel plezier nog!!!

• 30 Oktober 2012 - 20:33

Frans F:

Wat zeiden ze? was frans aardig?weten ze dat daar ook al?

mooi genieten g.j.s.

• 31 Oktober 2012 - 00:28

Tante Xeen:

Heyyy Lief Neefie

Geniet er maar lekker van!!!!
    dikke kus van mij xxx

• 31 Oktober 2012 - 09:54

Shortwood FC:

Klinkt weer geweldig lange, have fun!

• 01 November 2012 - 15:39

Natalie:

Hey Neef,
    Wat klinkt dit weer ontzettend goed allemaal. En wat fijn om te lezen dat je zo lekker aan het genieten bent. Have Fun!!
    Dikke zoen,
    Je nicht Natalie

• 01 November 2012 - 16:26

Piet:

Veel plezier Gertjan.
    Mooie reis weer. Die van Oers moet wel heel goed betalen!!!!!

Groeten,

Piet L.

• 02 November 2012 - 10:16

Felieskuh:

Ha Gertje!

Je hebt het er maar druk mee, met al die reizen!
    Lekker hoor!
    Nieuw Caledonie...of all places...
    Ik had er nog nooit van gehoord.
    Je moet een boek uitbrengen met al die verslagen van je!

Gerry's Planet
    deel 1: Dansen met de Kanaken

Veel plezier nog en au revoir!!

• 03 November 2012 - 10:23

Peter Vrenssen:

Mooi Gert-Jan,

aardig frans? ik zie een carrieremove als ad hoc host/tolk/vertaler bij de Sunshine! Fijn verblijf!

• 03 November 2012 - 12:45

Lemmen:

geniet ervan gertjan weer mooie reis

• 03 November 2012 - 17:35

Jannie: