Bogota en Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van langegj - WaarBenJij.nu Bogota en Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van langegj - WaarBenJij.nu

Bogota en Medellin

Door: GJ

11 December 2011 | Colombia, Medellín

Woensdag 7 december
Afgesproken met Kelly en haar vrienden in Bogota, ga eerst naar haar thuis om in te drinken en moet kaarsjes opsteken (het is een feestdag). Het is gezellig met haar en haar vrienden die vloeiend Engels spreken. We drinken een paar pilsjes, kletsen wat en gaan dan naar de Zona Rosa, het uitgaansgebied. We gaan naar de V-bar waar Kelly's vriend en zijn vrienden al zijn. We mogen naar de bovenverdieping met een speciaal polsbandje en het is er erg gezellig! Er zijn nog een paar vrienden uit Ecuador, die blijven maar flessen whisky bestellen, dan drink je uit beleefdheid maar mee. En krijg de uitnodiging om maar een keer naar Ecuador te komen. 1 van de Colombiaanse vrienden vraagt me hoe ik Colombia totnutoe vind (heel erg leuk) en of ik problemen heb gehad (helemaal niet dus). Hij waardeert dat zeer, maar wordt erg fel omdat veel mensen zo negatief over Colombia denken. Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ik toffe mensen heb omtmoet, Colombianen die trots zijn op hun land, gastvrij zijn, vriendelijk en het zeer waarderen dat ik de moeite heb genomen om hun land te bezoeken. Ondertussen wordt het in de V-bar steeds gezelliger en wordt er flink gedanst! Om 3 uur gaat de tent dicht, Kelly en de mannen uit Ecuador gaan nog door, maar ik besluit om naar mijn hotel te gaan, heb er genoeg op. Maar het was zeker een zeer gezellige avond!!
Donderdag 8 december
Uitgeslapen en niet veel meer gedaan dan de Zona Rosa rondgelopen en wat gegeten en gedronken. Kelly gebeld, die zat bij haar schoonouders en had het zwaar, ze was nog redelijk lang doorgegaan. Krijg nog berichten over overstromingen in Bogota, die zijn er inderdaad, maar in het zuidwesten van de stad. Ik zit in het centrum, dat ligt weer wat hoger. Besluit bijtijds naar bed te gaan.
Vrijdag 9 december
Vroeg op voor de vlucht naar Medellin. Op het vliegveld van Medellin aangekomen kan ik met een shuttlebus mee, is een stuk goedkoper dan een taxi. De chauffeur is een goeie, ik kan alleen met 50000 pesos betalen, hij geeft me al wisselgeld, maar pakt mijn biljet niet aan. Als ik daarna mijn biljet weer laat zien, neemt hij het aan, maar wil weer wisselgeld geven. Ben maar zo eerlijk om dat te weigeren. Bij de eerste stop vraagt hij of ik eruit moet, zeg nee, ik moet naar CC Oviedo. 2 leuke dames in de bus zeggen: dan kun je met met ons mee (waarschijnlijk omdat ik mijn DAF-jas aan heb), wij moeten ook die kant op. De shuttlebus stopt namelijk nog maar op 1 plaats en daar staan taxi´s te wachten om de mensen verder te vervoeren. Tof dus, we delen de taxi en die zet me recht voor mijn hotel af. Zit in de wijk El Poblado, met veel shoppimg malls, casino´s en uitgaansgelegenheden. Ga alles te voet verkennen. Bij terugkomst in mijn hotel nog een verrassing: een welkomstpakket bestaande uit een flesje wijn, kaasplankje en een schaaltje fruit. Dat gaat er wel in na zo´n wandeling! Krijg berichten dat d'n FC de periodetitel heeft gepakt, ga dat dan maar vieren met enkele Club de Colombia pilsjes in het Hard Rock Cafe.
Zaterdag 10 december
Sightseeing dag, neem de taxi naar Plaza Mayor en ga de omgeving verkennen. De taxirit verloopt, zoals de meeste taxiritten die ik totnutoe heb gehad, chaotisch. Links inhalen, rechts, er tussen frotten, toeteren, met 3 auto´s langs elkaar op 2 rijbanen, scooters en motoren die overal tussendoor en voorbij schieten, geweldig! En zie eigenlijk geen ongelukken. Loop van de Plaza Mayor naar Cerro Nutibar, een heuvel van 80 meter hoog. Wandel de weg omhoog (is niet zo steil) en neem later de trappen terug (naar beneden is altijd beter). Het weer is goed, warm en 24 graden, kost me dus wat zweetdruppeltjes om boven te komen. Maar het loont zich, de uitzichten over de stad zijn fantastisch!! Er is ook nog een dorpje in oude Colombiaanse stijl op de top van de heuvel, maar er worden voornamelijk souvenirs verkocht. Terug gelopen richting hotel, is toch langer dan ik had gedacht. Onderweg wat gegeten en kom langs een bar waar opvallend veel Real Madrid-shirtjes zitten, blijkt Real-Barca te zijn (16.00 plaatselijke tijd) en ga de wedstrijd op een scherm kijken. Kan ik meteen bijkomen van al het geloop. Gaat er fanatiek aan toe, zeker als Real verliest is de teleurstelling groot. Terug naar het hotel gegaan, gerust en ´s avonds voor 2 uur een taxi gehuurd om Medellin rond te rijden. Het is namelijk de maand van de lichten, de heel stad is met lichten versierd. Geweldig om te zien, duizenden mensen op een afgesloten straat, chivas (fel gekleurde bussen met feestende mensen) die rondrijden, volle barretjes met Colombiaanse muziek. Veel politie, die alles streng in de gaten houdt. Dan rijden we naar de rivier waarlangs en boven veel lichten zijn en hangen. Een file van auto´s en chivas aan de ene kant van de rivier en weer duizenden mensen aan de andere kant, gaaf om te zien!! Mooie afsluiting van een leuke dag!
Zondag 11 december
Ga ´s morgens de binnenstad van Medellin verkennen, Plaza Botero waar veel beelden van Fernando Botero staan. Parque Bolivar, met een bandje en veel mensen, de volle winkelstraten (zou het koopzondag zijn?) en veel mensen die hun waar op straat verkopen. Erg leuk, blijf blokjes lopen om alles te zien! Tis wel warm, 27 graden en een felle zon, dus komt het niet slecht uit om richting hotel te gaan, spullen te pakken en naar het vliegveld te vertrekken. Heb weer een paar zeer leuke dagen gehad met gelukkig vrij goed weer!

• 12 December 2011 - 10:37

Het Bankske:

Ben al wat meer op de been, wel met de krukken, maar heb nog voldoende tijd om jou in de gaten te houden. Zit er lekker uit lange en misschien tot vrijdag.

Gegroet.

• 12 December 2011 - 17:40

Xenia:

Heyyy Lief Neefie. Geniet er nog maar even van ,want je bent zo weer terug in het koude kikkerlandje.dus bereid je maar alvast voor voor de kou haha. xxx tante Xeen en natuurlijk omkel Fer

• 13 December 2011 - 15:29

Yvonne, Yvke,Vonneke:

Ik denk dat je volgende reis Ecuador wordt:)

• 13 December 2011 - 20:25

Petta:

Ben de al bruin Lange? Hier is het weer ouderwets kwaai weer.... Geniet nog ff daar en zie je volgende week wel op het werk...ja er zijn er ook die nog wel eens werken en niet 8x per jaar op vakantie gaan, hahaha

Ojaaaa de 18 kaarten voor Dortmund zijn besteld...naast het uitvak, dus ze zullen weer weten dat die hollanders er zijn....

Groeten Robbie & Conny en Luna

• 14 December 2011 - 16:21

Yvonne, ik denk Australie ;-)