Ayers Rock and around - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van langegj - WaarBenJij.nu Ayers Rock and around - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van langegj - WaarBenJij.nu

Ayers Rock and around

Door: GJ

09 April 2012 | Australië, Alice Springs

Donderdag 5 april
Vanuit Sydney naar Yulara gevlogen, dat is een klein plaatsje vlakbij Ayers Rock (Yuluru). In het vliegtuig hebben we al een fantastisch uitzicht op de rotsformatie! Aangekomen in Yulara met de gratis shuttlebus naar het Desert Gardens Hotel gegaan, waar ik om 13.45 wordt opgepikt voor een tour van 2,5 dag naar Ayers Rock en Kings Canyon. De rest van de groep, 20 mensen, is 's morgens al in Alice Springs opgestapt. Heb meteen aanspraak met een Engels stel uit Liverpool, die op huwelijksreis zijn en een superaardige Schotse familie (ouders die met hun in Australie wonende dochter aan het touren zijn). De rest van de groep bestaat uit Duitse, Engelse, Australische, Zweedse, een paar Aziatische backpackers en een Noorse dame die haar huis verkocht heeft, baan opgezegd en nu aan het reizen is. De Kiwi-reisleider blijkt een NL-connectie te hebben, heeft namelijk een NL-vriendin uit Eindhoven en was daar met carnaval (hoe klein kan de wereld zijn). (weer) leuke, relaxte mensen allemaal dus. We rijden naar het National Park, maar daar aangekomen blijkt de toegang beperkt te zijn: het is boven de 36 graden. We bezoeken daarom het Cultureel Centrum van de Aboriginal groep die 'eigenaar' van Ayers Rock zijn. Erg interessant! Dan rijden we naar Kata Tjuta, ook wel bekend als de Olga's, 2 rotsformaties bij elkaar en wandelen door 'Valley of the Winds'. Het briesje is inderdaad erg aangenaam, maar de wandeling om de rotsformatie heen is gesloten ivm de hitte. Vervolgens rijden we naar een uitzichtspunt op Ayers Rock van waaruit we de zonsondergang kunnen zien. Tientallen bussen, auto's en campers staan op de parkeerplaats, champagne is al ontkurkt, maar helaas: het is bewolkt. Pech dus! We rijden naar het basiskamp en laten ons een Aussie-bbq (oa kamelenworstjes en kangaroevlees) wel smaken. Tijd om te gaan slapen in de tenten, maar na een half uur breekt een noodweer los dat tot in de morgen zal duren. Vrijwel niemand doet een oog dicht die nacht.
Vrijdag 6 april
Vroeg op om de zonsopgang bij Ayers Rock te zien. Maar helaas, zelfde tafereel als de avond ervoor: het is bewolkt. We gaan wel de wandeling om Ayers Rock heen doen (regenjas aan) van zo'n 7 km. Spectaculair, vooral omdat er door de vele regen van de afgelopen nacht talloze watervalletjes van de rotsformatie af stromen. Volgens reisleider Wayne zien niet erg veel toeristen dit. Op de wandeling komen we nog wat hindernissen tegen zoals ondergelopen paden, ben blij dat ik enkelhoge wandelschoenen aan heb, dus voor mij geen natte voeten. We doen nog een kleine wandeling met gids en gaan daarna naar het basiskamp voor lunch. Dat wordt een broodje hamburger en ik wordt samen met Matt uit Liverpool aangewezen als 'hamburgerbakker'. We bereiden rond 30 burgers en iedereen is tevreden over het resultaat (heb een foto, Addi). Daarna rijden we naar het basiskamp in Kings Canyon, hebben diner (Wayne is een zeer goede kok) en kletsen nog wat na met z'n allen. Dit keer is het droog en helder, een betere nachtrust voor iedereen dus en een aantal mensen besluit in 'swags', een soort 1-persoons minitent, in de open lucht te overnachten.
Zaterdag 7 april
Vroeg op voor de 3-uur durende Kings Canyon Walk. Die is erg spectaculair en gelukkig is het ook niet zo warm. Klets uitgebreid met de 2 Zweedse jongedames die een half jaar aan het rondreizen zijn, de Duitsers die 6 tot 9 maanden door Australie reizen en werken en de Noorse dame. We lunchen onderweg en rijden naar Alice Springs, een rit van 5 uur. Iedereen neemt afscheid van elkaar, was een erg leuke tour met leuke mensen. Heb een goed hotel in Alice Springs, ben toe aan een douche en een goede nachtrust!
Zondag 8 april
Heb een dagtour geboekt naar de WestMcDonnell Ranges, een heuvelketen die zich vanaf Alice Springs zo'n 45km naar het westen uitstrekt. Heb vanaf mijn hotelkamer uitzicht op de Ranges! Als de tourbus me bij mijn hotel oppikt, zie ik al 2 mensen zwaaien: het zijn James en Jacq, het Australische stel van de Ayers Rock-tour. Leuke mensen en we kletsen uitgebreid. De rest van de groep bestaat uit wat oudere Australische stellen, een Duitse en Franse backpacker. De Duitser is wel grappig, hij doet me met zijn accent (en een beetje zijn uiterlijk) denken aan Lt. Gruber uit de tv-serie 'Allo Allo'. Hij is in zijn eentje een paar maanden aan het rondreizen. De Francaise blijkt 6 maanden alleen maar te reizen, ze heeft een erg leuke route: Australie, Nieuw Zeeland, Nieuw Caledonie en Frans- Polynesie. De tour is erg spectaculair, we bezoeken het graf van de oprichter van de Flying Doctors en doen een paar korte wandelingen naar mooie uitzichtspunten. Hoogtepunt van de dag wordt echter een helicoptervlucht van 10 minuten over de Ranges, die ik samen met James en de Duitser, Andreas doe. Het is een open helicopter, geen deuren dus, maar het is erg gaaf! Fantastische uitzichten en met een big smile komen we alledrie terug. Op de terugweg nemen we nog een frisse duik in een ' gorge' voordat we tegen de avond weer terug zijn in Alice Springs. Spreek met James en Jacq af om 's avonds iets te gaan drinken in Alice Springs bij Bojangles, de Duitse en Engelse backpackers van de Ayers Rock tour zullen er ook zijn. Erg gezellig, we kletsen uitgebreid over onze reizen. james en Jacq zullen net als ik met de Ghan-trein naar Darwin reizen, de rest met een georganiseerde tour waar Wayne weer de reisleider zal zijn. En we elkaar misschien in Darwin nog zullen zien. Gegevens worden uitgewisseld voordat de pub dichtgaat en we wensen elkaar een goede reis toe.
Maandag 9 april
Heerlijk uitgeslapen, koffer gepakt voor de rit van 24 uur met de Ghan-trein van Alice Springs naar Darwin. Ga dadelijk nog even de stad in, trein vertrekt pas tegen de avond.

• 09 April 2012 - 10:41

Yvke:

He Lange, beetje pech met het weer: of te heet of te nat.... Maar zo te leze weer geweldig!!!

• 10 April 2012 - 06:59

KG:

Ben benieuwd naar de foto lange!

• 10 April 2012 - 11:52

V:

Klinkt weer goed Lange, alleen jammer vh weer. Geniet ervan en tot snel. gr. V

• 14 April 2012 - 09:35

Breugel:

ik zie het allemaal weer veur me , goed verslag, lange. en da ze jouw de hamburgers laten doen , hehe , wie anders, gij hed m uitgevonden lol. goede reis verder nog, groeten breugel