Darwin, Kakadu NP en Litchfield NP - Reisverslag uit Darwin, Australië van langegj - WaarBenJij.nu Darwin, Kakadu NP en Litchfield NP - Reisverslag uit Darwin, Australië van langegj - WaarBenJij.nu

Darwin, Kakadu NP en Litchfield NP

Door: GJ

15 April 2012 | Australië, Darwin

Maandag 9 april
Alice Springs te voet verkend, zo groot is het niet. Temperatuur is aangenaam, 27 graden en de zon schijnt. Er is bar weinig te doen omdat het 2e Paasdag is. De Royal Flying Doctor Service (van de tv-serie) is wel open, maar wordt verbouwd. Houd het maar bij wat foto's van het gebouw. Rond 16.30 naar het treinstation gegaan om in te checken voor de treinreis met de Ghan-trein naar Darwin. Kom James en Jacq nog tegen, maar we zitten niet bij elkaar. Heb een stoel en zij een 'cabin'. In mijn coupe zit naast een groep Duitse backpackers ook nog een travestiet, is weer eens wat anders. Beperk me tot wat lezen, tot de volgende ochtend is er buiten toch niets te zien.
Dinsdag 10 april
Ben voor zonsopgang wakker, niet zo heel goed geslapen in de stoel, maar ja, voor 1 nacht. Buiten is het opvallend groen, het 'Red Centre' heeft redelijk wat regen gehad. Om 9.00 stopt de trein voor 4 uur in Katherine en er zijn mogelijkheden om excursies te doen. Ik besluit een boottocht door Katherine Gorge te doen. Die is erg spectaculair, vooral de 2e 'gorge'. Lijkt een beetje op de Noorse fjorden. Het is al erg warm, 35 graden. Rond 12.00 weer terug naar de trein. Na de lunch komen James en Jacq naar mijn coupe en we kletsen bij. Superaardige mensen, die 2. Na een kleine vertraging, 2 goederentreinen moeten passeren, ben ik om 18.30 in Darwin. Wordt met de shuttlebus in het centrum afgezet en wandel naar mijn hotel.
Woensdag 11 april
Wordt om 6.00 opgehaald voor een 3-daagse tour naar Kakadu National Park. 13 mensen deze keer en net als de Ayers Rock tour bestaat de groep voor 2/3 uit vrouwen. Wederom leuke mensen, vooral backpackers, Zweedse, Engelse, Australische en Nieuw-Zeelandse (dit keer geen Duitsers op Japanners, maar voor de 1e keer een Nederlandse), een ouder stel (Rod en Maddy) en een in Sydney studerende Amerikaanse die met haar vader is. We leggen voor het eerst aan in het pittoreske plaatsje Humpty Doo (alleen de naam is het vermelden al waard) en gaan verder naar Fog Damm. Het water staat aan weerszijden van de weg, maar we kunnen tot aan een 'lookout' rijden vanwaaruit we de 'Wetlands' kunnen overzien. Het is er groen en nat, veel vogels zijn er te zien, het is te merken dat de overgang van het natte naar het droge seizoen is begonnen. We spotten ook nog wat Aziatische waterbuffalo's, die hier in het wilde leven. Rond de middag zijn we in ons basiskamp in Cooinda, lunchen en rijden naar Gubarra voor een Bushwalk. Het is wederom warm, 37 graden en onze reisleider Geoff loodst ons naar een kleine meertje waar we kunnen afkoelen, watiedereen dan ook doet. Het wordt echt zweten als we naar een Rots gaan klimmen waar Aboriginal tekeningen te zien zijn. Enkele zijn minimaal 15000 jaar oud, en geschat wordt dat er ook 1 van 30000 jaar oud bij zit. Erg gaaf!! We gaan verder rotsklimmen tussen spleten door en komen uiteindelijk op de ' castle' uit. Het uitzicht is fantastisch!! Iedereen geniet volop! De terugweg is alleen moeilijker. We gaan nog even zwemmen in het meertje om af te koelen. Maar ben behoorlijk moe als we weer bij de bus zijn, maar het was de moeite zeker waard! Als we in ons basiskamp aankomen is het nog steeds behoorlijk warm en stikt het van de muggen. Gelukkig heeft mijn roommate in de tent muggenspray bij zich en blijkt mijn insectenspul ook goed te werken. Doe alleen door de hitte de eerste uren vrijwel geen oog dicht in de tent
Donderdag 12 april
Vroeg eruit en we gaan weer Aboriginal rotstekeningen bekijken. Blijft toch gaaf om te zien en de uitleg van Geoff is uitstekend! 's middags doen we boottocht over de Yellow River, zien heel veel soorten vogels en uiteindelijk ook hetgeen ik zo graag in het wild wil zien: krokodillen! We spotten er 5, waarvan er 2 op ongeveer 2 meter van de boot zijn. Jongens van zo'n 4 meter lang, maar ze kunnen wel 6,5 meter worden. Supergaaf! Iedereen is enthousiast! Na de boottocht hebben we de keuze: nog een wandeling doen of aan het zwembad gaan liggen in ons basiskamp. Ik ga voor het eerste, net als de meesten. Dit keer gaan we naar Nourlangie Rock. Gaaf is het 'hol' waar Aboriginals zo'n 40 jaar geleden nog woonden en leefden. Ook de uizichten na weer een bushwalk zijn mooi! We gaan terug naar het basiskamp en Geoff maakt een heerlijke 'chicken sateh' klaar. We kletsen na en ik ga met Rod, de Amerikaanse vader (Michael) en zijn dochter (Molly) nog wat drinken in bar. Erg gezellig! Het begint stevig te regenen, dus het koelt lekker af en ik slaap deze nacht als een roos! (of komt het door de paar pilsjes ;-)

• 16 April 2012 - 07:19

Ellen:

Leuke verslagen weer. Geniet nog van je laatste week.